I Time has fallen asleep in the afternoon sunshine får du en avtale med en levende bok, en person som har lært seg en bok utenat og leser den opp etter hukommelsen, kun for deg.
+ Les mer
Ideen til dette ’biblioteket av levende bøker’ kommer fra Ray Bradburys science-fiction roman Fahrenheit 451 (1953), en framtidsvisjon av et samfunn der bøker er forbudte fordi de ansees som farlige, et samfunn hvor lykke skal oppnås i fravær av kunnskap
og kritisk tenkning. Det oppstår en undergrunnsbevegelse av mennesker som lærer seg bøker utenat for å kunne bevare disse for fremtiden. Tallet 451 viser til temperaturen når papir begynner å brenne.
Det sies at bøker blir lest for å minnes og skrives for å glemme. Å lære en bok utenat, eller som det så mye mer poetisk heter på engelsk – ’to learn a book by heart’, er en kjærlighetserklæring og en identifiseringsprosess. I arbeidet med å lære utenat vil leseren ikke bare tre inn i rollen som forfatteren (den som skriver). Hun blir boken. Evnen til å lære en bok utenat står i forhold til hvilken bok du velger, tiden du investerer og dine ferdigheter til å memorere. Uansett hvor mye eller godt du lærer noe utenat så må du allikevel holde det ved like ellers vil du glemme det igjen. Kanskje har du allerede glemt begynnelsen når du kommer til slutten av boken? Det å lære en bok utenat er en kontinuerlig prosess av å minnes og å glemme.
2014
• Sommerszene (Salzburg), med: Kristien Van den Brande, Mari Matre Larsen, Katja Dreyer, Sonia Si Ahmed, David Helbich og Mette Edvardsen.
• Baltoscandal/ Rakvere, med: Mari Matre Larsen, Sebastien Hendrickx, Mette Edvardsen m.fl.
• Kana Teatr, Szczecinmed, med: Kristien Van den Brande, Katja Dreyer, David Helbich m.fl
2014
Ordkalotten litteraturfestival & Tromsø Bibliotek med: Kristine Øren, Lilia Mestre, Mari Matre Larsen, Marit Ødegaard, Martin Slaatto, Mette Edvardsen
2012•14-24/6
In-Presentable festival.
• 23-25/3 vist på Deichmannske bibliotek på Schous Plass under
Marstrand volum IV.
2011•28/10-2/11 vist på
The Jerusalem Show.
- Mindre