Danseinformasjonens intervjuserie er fritt etter nettstedet kunstkritikk.no sin versjon på det kjente formatet ”10 spørsmål”. Med ujevne mellomrom vil vi stille disse spørsmålene til aktuelle personer i dansekunstfeltet.  

ENGLISH: 10 Questions 
Dance Information Norway's interview series is based on the concept of "10 questions to..." About once a month we interview a current dance artist who gets the same 10 questions. 


Hun skal feires et år til ende, men har ikke det enkleste forholdet til det å stå i sentrum. Etter 40 år som kunstner, og 35 år som kjent ildsjel Hammerfest sitt kulturliv er det store perspektiv som åpner seg,

Eli Stålhand mener vi ikke må glemme verdien i det å gi publikum en god opplevelse. Som Velma i musikalen "Chicago" er hun igjen tilbake på scenen, noe hun fremdeles nyter, selv om det innebærer et blodslit.

Halvparten av Toyboys er på spranget med ny forestilling. Ulf Nilseng greier seg bra uten sin faste makker, og holder nervene i sjakk ved hjelp av treningsdisiplin og ”familien” sin: Kunstnerkollegene. Margrete Kvalbein møtte Ulf Nilseng, i lunsjpausen, tre dager før premieren på Dansens Hus.

Erlend Samnøen beveger seg uanstrengt i det norske scenekunstlandskapet. Han er like hjemme i eksperimenterende prosjekter, som i hovedsceneproduksjoner, han jobber både som utøver, koreograf og regissør og veksler mellom å sette opp dans, teater, musikaler og opera.

Hun har ansvar for at et arrangement med mer enn 40 programposter fordelt på fem dager skal gå på skinner, men henger seg ikke opp i bekymringer for logistikk og avvikling.

Musikalen ”Billy Elliot” har gått for fulle hus og forlenget spilleperiode denne høsten. Koreograf Tomas Glans er sentral i suksessen, men han er lite opptatt av nyte den. Nå er håpet at det satses på nyskrevne musikaler i Norge.

I september utnevnte H.M. Kongen koreograf og dansekunstner Kjersti Alveberg til Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hennes enestående innsats for ballett og dans.

”Står litt på huet!”, står det i e-post fra Magnus – få dager unna ur-premiere på "jeg satt på en stein og så utover «havet» Likevel fant han tid til å svare med nærvær mellom linjene på Danseinformasjonens 10 spørsmål.

Jeg møter Hooman Sharifi, lørdag 19. juli, på et kaffested i Oslo, Tim Wendelboe, i Grüners gate. Vi sitter ute i husveggen på små, svarte, runde, krakker.

Jeg intervjuet Sigrid Øvreås Svendal på Georg Sverdrups hus på Blindern i Oslo, ti over ni en tirsdagsmorgen (10. juni). Da vi møttes hadde Sigrid nettopp vært på tur, og hun var opptatt av å fortelle om en «nærmoskusopplevelse» på Dovrefjell.

Camilla Tellefsen har mange baller i lufta samtidig – ikke bare er hun danser og koregraf, hun driver også dansestudioet Subsdans og organisasjonen Soul Sessions Oslo.

Gry Bech-Hanssen var i mai aktuell med en av to soloer under tittelen ”Dynamic²” på Den Norske Opera & Ballett. Selv om prosjektet er koreografert av legenden Deborah Hay, må hun selv ta alle avgjørelser alene – både i forhold til hvordan stykket skal iscenesettes, og på scenen i forestillingsøyeblikket.

Tine Erica Aspaas har et energinivå og en egenmotivasjon som få kan matche, noe som gjør henne til en ettertraktet pedagog og utøver, og til en perfekt ambassadør for Dansens Dager.

Ingeborg Dugstad Sanders har et stort ansvar hvilende på sine skuldre når hun, i begynnelsen av april, sparker i gang den sjette og hittil største utgaven av dansefestivalen Multiplié sammen sine medarbeidere i DansiT i Trondheim.

Stian Danielsen omtales som en av landets mest lovende unge koreografer, men vil helst unngå å nevne dem som han har blitt inspirert av, i fare for å glemme eller utelate noen.

Selv om hun fikk sitt første engasjement som danser allerede da hun var 16 år er Marianne Skovli Aamodt fremdeles ikke lei av dans. Hun har fulgt norsk dansehistorie innenifra siden opprettelsen av Studio Oscar i Oslo, og senest som koreograf på Oslo Nye Teaters oppsetning av musikalen ”Guys & Dolls”, som hadde premiere 31. januar.

Med sin mangfoldige bakgrunn og interesse, fra blant annet ”media art”, performance, science fiction og teknologi, utvider Steggell både studenters, kollegaers og publikums grenser for hva koreografi kan være, og hvilke samfunnsfelt en koregraf kan jobbe innenfor.

Underkategorier