Kursrekken samler et knippe av Nordens mest erfarne skribenter, kunstnere og akademikere som vil dele høyst ulike perspektiver og kunnskap om dans og språk, og gir både praktisk oversikt over dansefeltets organisering og en dypere forståelse for hva og hvordan dansekunstnere jobber. Les mer om bidragene og personene bak.

Anne Middelboe Christensen, ”Å se dansen med kroppen”
Hvordan kan man sette ord på dansen? Hvilke ord kan beskrive den dansen som øynene ser - og som kroppen opplever? Og hvorfor tror mange at dans er vanskelig å forstå?

Anne Middelboe Christensen er teaterkritiker i Dagbladet Information og ved www.boerneteateravisen.dk. Dessuten underviser hun i Kulturjournalistik ved Københavns Universitet. Hun er aktuell med boken “Dansen i Spejlet - John R. Johnsens dansefoto” - Hun har også skrevet bok om kritikkens plassering i mediene “Begejstring og Brutalitet - en guide til anmdelderens rolle”.

Cecilie Lindeman Steen, ”Å skape mening. En arbeidsdemonstrasjon”
Dans er en generøs kuntform. En bevegelse betyr ikke én ting, men kan leses på forskjellige måter. Lindemann Steens arbeidsdemonstrasjon vil gi praktiske eksempel på hvordan mening skapes og forskyves i dansen.

Cecilie Lindeman Steen er utøvende dansekunstner i det frie scenekunstfeltet med en virksomhet på 30 år. Hun arbeider for tiden også som 1.amanuensis i moderne- og samtidsdans på Kunsthøgskolen i Oslo og som informasjonsansvarlig i dansekompaniet zero visibility corp.

Lena Hammergren, "Samtidens dans - i kulturell og politisk belysning"
I dette foredraget vil Hammergren, en av Nordens ledende danseforskere, sette dans som kunstform inn en bredere samfunnsmessig og kulturell kontekst.

Lena Hammergren er Professor i Teatervitenskap ved Stockholms universitet og i Dansevitenskap ved Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm. Hun forsker om dans i Norden, såvel historisk som samtidig. Hennes siste publikasjon er artikkelen "Dance and Democracy in Norden", i Dance and the Formation of Norden: Emergences and Struggles. Hammergren er styremedlem i forskningsorganisasjonen Society of Dance History Scholars, USA.

Tone Øvrebø Johannessen, ”Dans på hver knaus?”
I dette foredraget gir Tone Øvrebø Johannessen en oversikt over dansefeltets aktører, en "hvem er hvem – guide" til et kunstlandskap som ser helt annerledes ut enn for bare noen år siden. Vil den politiske satsingen på dans i Kulturløftene føre til at regjeringens mål om dans i hele landet nås i 2015?

Som forbundsleder i Norske Dansekunstnere fra 2001 til 2011 arbeidet Tone Øvrebø Johannessen for å styrke dansekunsten kulturpolitisk, bl.a ved å få dans inn i Kulturløftet I og II. Hun har også bred erfaring fra styrearbeid i sentrale organisasjoner i kunstfeltet. Fra august 2012 er hun daglig leder i Skuespiller- og danseralliansen AS, et prøveprosjekt med midler fra Kulturdepartementet ut 2015.

Geir Gulliksen, “Det konkrete. Hvordan skrive om dans”
Den som skriver om dans begynner ofte altfor raskt å tenke allegorisk eller utvendig tematisk, istedenfor å nærme seg det konkrete, og fundere forståelsen ut fra hva en faktisk ser. I dette foredraget vil Geir Gulliksen snakke om hvordan man kan skrive om noe som i utgangspunktet er språkløst.

Geir Gulliksen er forfatter og forlegger. Han har skrevet dikt, essays, barnebøker og romaner, blant annet romanene Tjuendedagen (209), Forenkling (2010) og Bøyde knær (2012).

Lis Hellström Sveningson, "Hvorfor skal vi sette ord på dansen?"
Må vi skrive og snakke om dans, taler ikke dansekunsten for seg selv? Hvordan ser kommunikasjonen rundt en forestilling ut, hvem har makten over ordene og definisjonene når dans presenteres i tale og skrift?

Lis Hellström Sveningson er kulturjournalist og dansekritiker og skriver og anmelder for en rekke publikasjoner, deriblant Gøteborgsposten og Danstidningen. Hun underviser regelmessig ved flere universitetet og er en erfaren foredragsholder.

Studiobesøk, dansekompaniet Wee.
Her vil kursdeltagerne få et unikt innblikk i prøveprosessen til ledende dansekunstnere uken før premiere. Hvordan jobber de fram materiale og hvordan tar en forestilling form?

Wee ble etablert i Norge i 1999 av koreograf og danser Francesco Scavetta og danser Gry Kipperberg. Wee har opptrådt over hele verden og er et av Norges ledende dansekompanier. Scavetta og Kipperberg holder også jevnlig workshops for dansere ved ledende utdanningsinstitusjoner for dans.

Gunilla Heilborn, "Dans - eller scenekunst?"
Om hva en dansforestilling kan inneholde nå for tiden. Med fokus på tekst.

Gunilla Heilborn er en av Sveriges mest profilerte scenekunstnere med prestisjefylte koreografioppdarag for blant annet Göteborgsballetten samt ettertraktede forestillinger med eget kompani. Hun arbeider med en blandning av dans, performance, video og tekst, alltid krydret med varme, kjærlighet, humor og kanskje en smule ironi. Heilborn vant den svenske Guldbaggen for beste kortfilm I 2007.

Virve Sutinen, "Hva kommer etter Nå?"
Virve Sutinen vil diskutere status for samtidsdansen i lys av den historiske utviklingen fra postmoderne dans til i dag. Foredraget rammes inn ved å sidestille Yvonne Rainer's "NO manifesto" med Sutinens omskriving til et JA manifest. Langt fra en akademisk innfallsvinkel ser hun dette som et grep som åpner for å undersøke landskapet av dagens koreografiske praksis. Undersøkelsens kontekst er global og kan best beskrives som variert, hybrid og kompleks. Foredraget vil foregå på engelsk.

Virve Sutinen har vært kunstnerisk leder av Dansens Hus i Stockholm siden 2008. Tidligere ledet hun Kiasma Teater og var ansvarlig for det scenekunstneriske programmet ved Kiasma museet i Helsinki. Hun var også ansvarlig for URB - Urban festival, som hun startet i 2000 sammen med Mikael Aaltonen. Sutinen deltar og har hatt ledende verv i mange internasjonale nettverk og har publisert artikler i flere tidskrifter og magasiner.


Programansvarlig Ine Therese Berg er selv skribent og kritiker og bidrar jevnlig i fora som Morgenbladet og Norsk Shakespeare og Teatertidsskrift. Hun begynte sin karriere på trykk som sommervikar i kulturredaksjonen i Asker og Bærums budstikke i 1996 og har siden også gitt ut bok om norsk scenekunst, Scenekunst Nå (Spartacus 2007) og vært redaktør for publikasjonen Program to perform, (AHO og Danseinformasjonen, 2009). Med seg som konsulenter i programleggingen har hun hatt kritiker og journalist i bla. Dagbladet, Lillian Bikset og dansekritiker, dramaturg og danseviter Sidsel Pape.