I 2007 ble arrangert 4 danserisk samtaler.



Oppfølgende samtale om utdanning ledet av Melanie Fieldseth

Torsdag 15. mars kl 1700 - 1900
Scenehuset, Bogsstadvn. 49


Vi følger opp samtalen fra i høst, og paneldeltakerne er denne gang bedt om å ta stilling til følgende spørsmål: Hvilket syn på dansekunst og dansekunstnere ligger til grunn for din institusjons utdanningstilbud i dans?
Vi håper at dette spørsmålet vil skape en konkret inngang til diskusjon rundt problemstillinger som ble avdekket under den forrige samtalen om danseutdanning: Hvilke syn på dansekunst ligger til grunn for ulike institusjoners utdanningstilbud i dans? Hvordan er forholdet mellom utdanningsfeltet og kunstfeltet? Hvordan er forholdet mellom ulike typer kunnskap om dans; teori og praksis, teknisk kunnskap og kunstnerisk kunnskap? Hva mener vi med begreper som kunstnerisk ferdighet, teknisk ferdighet og kvalitet? Hvilken utdannelse har morgendagens dansere og koreografer bruk for? Hva er våre idealer og hvordan kan vi oppnå dem? Med vårens samtale håper vi å komme et skritt videre i en omfattende diskusjon om danseutdanning.

Paneldeltagere: Camilla Myhre (Skolen for samtidsdans), Carol Skåra (Rud vg. skole), Kari Hoaas (Den Norske Balletthøyskole) og representanter fra Kunsthøgskolen i Oslo og Bårdar Akademiet.



Danserisk samtale mellom koreograf Olga de Soto og Camilla Eeg

Søndag 29. april, Dansens Dag, kl 1400
Gamle Broverksted (rett ved Vulkanhallen)

Den spanskfødte danseren og koreografen Olga de Soto gjester Dansens Hus med forestillingen ”histoire(s)”. I fire videoprojeksjoner får vi møte publikummere som overvar forestillingen "Le jeune homme et la mort" av Jean Cocteau i Paris i 1946. De fire vi møter snakker om persepsjon av dans, om sin dans, om sitt minne av dansen og om den erfaringen som dans kan gi.

På Dansens Dag (som feires for 25. gang internasjonalt) arrangerer Dansens Hus en samtale i forbindelse med de Sotos gjestespill, som gir anledning til fordypning og diskusjon rundt de spørsmål forestillingen reiser: Hva er forskjellene mellom å oppleve dans på scenen, dans på film, eller dans i hukommelsen, og hvordan kan disse eventuelt berike hverandre? Eksisterer et danseverk ut over øyeblikket det vises / sees? Kan dans formidles gjennom språket?



Danserisk samtale mellom danser og koreograf Alan Øyen og Melanie Fieldseth

Torsdag 31. mai kl 1600
Prøvesalen, Det Norske Teateret


Dansens Hus presenterer Alan Øyens nye forestilling ”autobiography of unevents (the story of the man who was an island)” hvor han opptrer på scenen sammen med sin 11-årige nevø Leander Øyen. Alan har tidligere jobbet som danser med bl.a. Carte Blanche og Amanda Millers kompani Pretty Ugly. I år er han plukket ut som en av IDEE-nettverkets kunstnere og vil få anledning til å spille sin forestilling ved flere prestisjetunge scener i Europa. Hvordan er det å være ung og lovende i dansemiljøet? Hva er viktig å ivareta for å kunne fortsette å skape? Alan Øyens forestillinger preges av et kraftig møte mellom dans og tekst. Hvordan oppfatter han arbeidet med disse ulike sidene av det sceniske uttrykket, og hvordan speiler dette arbeidet trender i samtidsdansen?



Dans er inte et språk - José Navas og Cristina Caprioli i samtale med Carol Skåra

Lørdag 22. september kl  1500 - 1700
Dansens Hus på Kunsthøgskolen i Oslo

I forbindelse med at Dansens Hus og CODA festivalen presenterer gjestespill av José Navas og Cristina Caprioli, gir vi publikum anledning til å bli nærmere kjent med de to anerkjente koreografene fra henholdsvis Venezuela/Montreal og Italia/Stockholm. Med utgangspunkt i koreografenes kunstneriske uttrykk og Capriolis utsagn ”dans er inte et språk” er de to invitert til å snakke om koreografisk abstraksjon og formalisme.


Samtalen vil foregå på engelsk. Fri entré.